ПРОЄКТ Про звернення Боярської міської ради до Верховної Ради України щодо ухвалення проекту закону № 2769 «Про внесення змін до статті 225 Виборчого кодексу України (щодо розміру грошової застави»)

10.02.2020 46

Проєкт

БОЯРСЬКА МІСЬКА РАДА

VIІ СКЛИКАННЯ

Чергова 65 сесія

 

РІШЕННЯ № ___/____

від ___лютого 2020 року                                                                 м. Боярка

 

Про звернення Боярської міської ради до Верховної Ради України щодо ухвалення проекту закону № 2769 «Про внесення змін до статті 225 Виборчого кодексу України (щодо розміру грошової застави»)

Керуючись частиною 2 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розглянувши пропозицію депутатської фракції «Всеукраїнське об’єднання «Свобода», Боярська міська рада:

 

БОЯРСЬКА МІСЬКА РАДА

ВИРІШИЛА:

 

  1. Направити звернення Боярської міської ради до Верховної Ради України щодо ухвалення проекту закону № 2769 «Про внесення змін до статті 225 Виборчого кодексу України (щодо розміру грошової застави) звернення додається»).
  2. Опублікувати це рішення на сайті Боярської міської ради.
  3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну депутатську комісію Боярської міської ради VІІ скликання  з прав людини, законності, правопорядку, протидії корупції та регламенту депутатської діяльності.

 

Міський голова                                                                   О. ЗАРУБІН

 

Додаток

до рішення Боярської міської ради

від “___” ______2020  №___

 

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Боярської міської  ради Києво-Святошинського району Київської області до Верховної Ради України щодо ухвалення проекту закону № 2769 «Про внесення змін до статті 225 Виборчого кодексу України (щодо розміру грошової застави»)

 

У 2019 році Верховна Рада України ухвалила Виборчий кодекс України з зауваженнями Президента України, який набрав чинності 1 січня 2020 року.

Конституція України гарантує право громадян України бути обраними до органів державної влади та місцевого самоврядування.

Грошова застава на виборах є своєрідним підтвердженням серйозності намірів учасників виборчого процесу, обмеженням чи усуненням зловживання громадянином України виборчим правом, передусім за рахунок платників податків, та є превентивним механізмом, який має зменшити вплив на вибори технічних кандидатів, яких реєструють, щоб «відтягнути» голоси чи взяти участь у розподілі місць у виборчих комісіях.

Розцінюємо, як цілком позитивну новацію, скасування грошової застави для кандидатів у місцеві ради та на посади сільських, селищних та міських голів (з кількістю виборців до 90 тисяч виборців). Проте неприйнятним є збільшення грошової застави для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад (обласних та міських з кількістю виборців більше 90 тисяч) майже у 40 разів порівняно з місцевою виборчою кампанією 2015 року. Це особливо обурливо, оскільки не відбулося суттєвих змін у розмірах грошових застав для кандидатів у Президенти України та виборчих списків партій до Верховної Ради України порівняно з розмірами, які були встановлені чинними до ухвалення Виборчого кодексу законами.

Часткове збільшення грошової застави можна пояснити зростанням з 2015 року мінімальної заробітної плати, до розміру якої прив’язана формула розрахунку розміру грошової застави, але нічим необґрунтоване збільшення грошової застави у 10 разів (4 мінімальні заробітні плати на кожні 10 тисяч виборців порівняно з попередньою формулою 4 мінімальні заробітні плати на кожні 100 тисяч виборців) є надмірно високим, як наслідок, брати участь у виборах можуть тільки ті партії та громадяни, які володіють достатньо великими грошовими коштами.

Так, розмір застави для кандидатів на посаду міського голови м. Києва становить 4005807 грн, що перевищує навіть розмір грошової застави для кандидатів на посаду Президента України та у 375 разів – середньомісячну заробітну плату.

Відповідно до норм Виборчого кодексу України розмір грошової застави для реєстрації громадянина України кандидатом на посаду Президента України становить 3069950 грн, для реєстрації виборчого списку політичної партії – 4723000 грн.

 

Розмір грошової застави для реєстрації партійного списку в обласні ради (млн. грн):

1. Дніпропетровська 4,67
2. Харківська 3,84
3. Львівська 3,59
4. Одеська 3,31
5. Київська 2,76
6. Запорізька 2,53
7. Вінницька 2,30
8. Полтавська 2,08
9. Івано-Франківська 1,96
10. Хмельницька 1,87
11. Черкаська 1,81
12. Житомирська 1,79
13. Закарпатська 1,76
14. Чернігівська 1,70
15. Миколаївська 1,62
16. Сумська 1,61
17. Рівненська 1,59
18. Херсонська 1,53
19. Тернопільська 1,51
20. Волинська 1,42
21. Кіровоградська 1,36
22. Чернівецька 1,28

Розмір грошової застави для реєстрації партійного списку в містах
з кількістю виборців від 90 тисяч і більше (тис. грн):

1. Київ 4005
2. Харків 1965
3. Дніпро 1398
4. Одеса 1304
5. Запоріжжя 1077
6. Львів 1077
7. Кривий Ріг 926
8. Миколаїв 661
9. Маріуполь 586
10. Вінниця 529
11. Херсон 472
12. Полтава 416
13. Суми 416
14. Черкаси 397
15. Чернігів 397
16. Житомир 378
17. Хмельницький 378
18. Кам’янське 340
19. Івано-Франківськ 340
20. Кропивницький 340
21. Чернівці 340
22. Рівне 321
23. Тернопіль 321
24. Кременчук 302
25. Луцьк 283
26. Краматорськ 264
27. Біла Церква 264
28. Мелітополь 208
29. Нікополь 170
30. Ужгород 170

Відповідно до норм Виборчого кодексу України розмір грошової застави для кандидатів на посаду міського голови є ідентичною розміру грошової застави для реєстрації партійного списку в містах кількістю виборців від 90 тисяч і більше.

Враховуючи вказаний механізм грошової застави витрати на одного виборця для виборів Президента України ставлять 0,09 грн, для виборів народних депутатів України – 0,13 грн, а для виборів Київського міського голови – 1,88 грн, Львівського міського голови – 1,89 грн.

Неприйнятним є те, що для загальнонаціональних та місцевих виборів (з кількістю виборців більше 90 тисяч) застосовуються різні принципи для розрахунку розміру грошової застави. І ці принципи дискримінаційні щодо зазначених місцевих рад, в яких розмір грошової застави у розрахунку на одного виборця майже в п’ятнадцять разів більше, ніж на парламентських, і в понад 20 разів більше, ніж на президентських виборах.

Так, сума застави є непомірною і перевищує в рази середній річний дохід в Україні, який становив у 2019 році близько 125 тисяч гривень.

Конституційний суд України у своєму Рішення від 30 січня 2002 року № 2‑рп/2002 констатував, що розмір майнової застави встановлюється залежно від майнової спроможності більшості населення країни. Порушення цієї вимоги може суттєво обмежити кількість претендентів на представницькі мандати, особливо від фінансово малозабезпечених партій та кандидатів у депутати.

Відповідно до міжнародних та європейських стандартів надмірно висока сума виборчої застави є проблемою. Усталеним принципом є те, що незаконна дискримінація включає дискримінацію особи на підставі її соціального або майнового статусу. Відповідно сума виборчої застави повинна визначатися дуже обережно, щоб не спричинити перепон для висунення кандидатури серйозного кандидата, який на даний момент знаходиться в несприятливому економічному становищі.

Європейський суд з прав людини у справі «Суховецький проти України» відзначив необхідність «встановлення делікатного балансу між конфліктуючими інтересами: з одного боку, утримання від участі у виборах легковажних кандидатів; а з іншого – можливість реєстрації серйозних кандидатів, включаючи тих, хто може знаходитись у скрутному економічному становищі», тим самим привернувши увагу до неприпустимості дискримінації за майновим критерієм через встановлення надмірно високого розміру застави.

Таким чином, механізм грошової застави, встановлений новим Виборчим кодексом України для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад (обласних та міських з кількістю виборців більше 90 тисяч), є дискримінаційним, та таким, що порушує основоположні права громадян України – право бути кандидатом на виборах.

З метою усунення дискримінації щодо обласних та міських рад з кількістю виборців більше 90 тисяч депутати  Боярської міської ради звертаються до Вас з проханням терміново ухвалити проект закону № 2769 «Про внесення змін до статті 225 Виборчого кодексу України (щодо розміру грошової застави»).

 

Секретар ради                                                                О. Скринник

Документи за типом
Чат-бот Гаряча лінія
Перейти до вмісту