Перейти до вмісту

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ до проєкту регуляторного акта – проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка»

16.04.2025 47

Додаток

до проєкту регуляторного акта – проєкту рішення

«Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах

загального користування в м. Боярка»

 

Аналіз регуляторного впливу

до проєкту регуляторного акта – проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка»

 

 

Регуляторний органВиконавчий комітет Боярської міської ради

Розробник документаВідділ економічного аналізу та стратегічного планування управління міжнародного співробітництва, економічного аналізу та стратегічних комунікацій виконавчого комітету Боярської міської ради

Поштова адресам. Боярка, 08150, вул.  М.Грушевського, 39,

Відповідальна особаСова Антоніна Миколаївна

Контактний телефонВідділ економічного аналізу та стратегічного планування управління міжнародного співробітництва, економічного аналізу та стратегічних комунікацій виконавчого комітету Боярської міської ради- (063)355-92-65

 

Аналіз регуляторного впливу до проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка», розроблений на виконання Плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів Боярської міської ради на 2025 рік, затвердженого рішенням Боярської міської ради від 10 квітня 2025 року № 67/3633 «Про доповнення плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів Боярської міської ради на 2025 рік» та з дотриманням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (із змінами від 16 грудня 2015 року № 1151).

 

  1. Визначення проблеми

Питання перевезення пасажирів громадським транспортом є сферою загальних інтересів підприємців та органів місцевої влади, а саме: для підприємців – це здійснення господарської діяльності з метою отримання прибутку, для громади – вирішення питання комфортного та своєчасного проїзду в межах міста, надходження коштів до місцевого бюджету.

Економічна ситуація в країні призвела до суттєвого підвищення цін на цілий ряд статей калькуляційних витрат виробничої собівартості послуг, зокрема, зріст розміру мінімальної заробітної плати у державі, електроенергії,  матеріалів, деталей та запчастин тощо. А також, в зв’язку з міграцією з початку війни, значно зменшився пасажиропотік. Як наслідок, знизилась якість надання послуг з перевезення пасажирів, що викликає багато нарікань з боку мешканців міста. У зв’язку зі збитковістю перевезень перевізники не можуть забезпечити належну якість технічного стану автобусів, дотримання графіків руху на маршрутах та забезпечити безпеку руху, що в майбутньому може привести до аварійних ситуацій та дорожньо-транспортних пригод.

Вказана проблема поширюється на територію міста та впливає на всіх мешканців територіальної громади, які користуються даним видом послуг, а також впливає на суб’єктів господарської діяльності, що займаються пасажирськими перевезеннями.

Механізм формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування визначається Методикою розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв’язку України                                             від 17 листопада 2009 року № 1175 (далі – Методика).

Відповідно до пункту 1.6 Методики перегляд рівня тарифів повинен здійснюватися у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізника, у тому числі в разі зміни вартості пального більш ніж на 10%.

Значне підвищення пального (більш ніж на 100%), мастильних матеріалів, автомобільних шин, акумуляторних батарей, рівня мінімальної заробітної плати (з 6000,0 грн що врахована в діючих тарифах до 8000,0 грн.) зумовило зростання прямих витрат, які безпосередньо впливають на формування собівартості тарифу на проїзд у міському транспорті.

Враховуючи вищевикладене, на підставі звернень перевізників та у зв’язку із зміною умов виробничої діяльності і реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізників, виникла необхідність перегляду тарифу на перевезення пасажирів у міському транспорті.

Дія регуляторного акта чітко регламентує відносини між громадою міста, суб’єктами господарювання та органами місцевого самоврядування в сфері надання послуг з перевезення пасажирів міським автотранспортом загального користування.

Після введення в дію регуляторного акта–рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка», перевізники будуть мати можливість здійснювати діяльність з надання транспортних послуг без збитків.

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи) Так Ні
Громадяни +
Держава та органи місцевого самоврядування +
Суб’єкти господарювання, +
у тому числі суб’єкти – мікро підприємництва* +

 

ІІ. Цілі державного регулювання

Проєкт регуляторного акта – рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка» (далі – проєкт регуляторного акта), спрямований на приведення у відповідність тарифів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом до розрахункових витрат вказаного суб’єкта підприємницької діяльності, що працює на ринку пасажирських перевезень.

Встановлення тарифів на перевезення пасажирів надасть можливість перевізникові працювати беззбитково в умовах збільшення цін на пальне та матеріально-технічні ресурси, забезпечувати якісне надання послуг з пасажирських перевезень, виконання заходів щодо оновлення рухомого складу та підвищення комфортності пасажирських перевезень.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

  1. Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи Опис альтернативи
Альтернатива 1. Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

(не приймати запропоно-ваний регуляторний акт)

Переваги обраного способу:

незмінні витрати громадян на проїзд.

Недоліки обраного способу:

– погіршення обслуговування пасажирів через велику зношуваність автотранспорту;

– невиконання графіків руху;

– ризик збитковості пасажироперевезень.

 

Альтернатива 2.

Обраний спосіб

(прийняття пропонованого регуляторного акта)

Переваги обраного способу:

– забезпечення відповідності тарифу витратам перевізника;

– підвищення якості та безпеки надання послуг автомобільним транспортом;

– стимулювання конкуренції на ринку відповідних послуг.

Недоліки обраного способу: незначне збільшення витрат громадян на оплату цієї послуги.

 

 

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів місцевого самоврядування
Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1. Відсутні – зменшення обсягів надходжень до бюджету Боярської міської терито-ріальної громади;

– відтік робочої сили внаслідок недоотримання належного рівня оплати праці

 

Альтернатива 2. Збільшення надходжень до місцевого бюджету від сплати обов’язкових податків та платежів. Витрати часу та матеріальних ресурсів для:

– підготовки регуляторного акта та забезпечення виконання його вимог;

– проведення процедур з відстеження результативності його дії

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1. Збереження тарифів на колишньому рівні, тобто витрати на проїзд залишаться незмінними. Погіршення технічного стану транспортних засобів, зменшення кількості рейсів на маршруті, погіршення якості та безпеки надання з послуг
Альтернатива 2. Підвищення якості та безпеки надання транспортних послуг Збільшення витрат громадян на послуги з перевезення

 

У зв’язку з відсутністю серед суб’єктів господарювання, на сферу інтересів яких впливає дія регуляторного акту, суб’єктів великого, середнього та малого підприємництва, оцінка впливу внаслідок дії регуляторного акту згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта не здійснюється.

 

ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Альтернатива 1. 1 Не вирішує поставленої проблеми, значним чином порушує стан ринку надання послуг

 

Альтернатива 2. 3 Вказаний альтернативний спосіб забезпечить організацію стабільної роботи міського пасажирського транспорту.

При впровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій пере-везень, застосування сучасних типів транспортних засобів

 

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4– цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3– цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2– цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1– цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

 

 

 

Рейтинг результативності  

Вигоди (підсумок)

 

 

Витрати (підсумок)

 

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
Альтернатива 1.

 

Збереження тарифів на колишньому рівні, тобто витрати на проїзд залишаться незмінними.

 

1.Зменшення обсягів надходжень до бюджету Бояської міської територіальної громади

 

2.Відтік робочої сили внаслідок недоотримання належного рівня оплати праці.

 

3. Погіршення техніч-ного стану транспор-тних засобів, зменшення кількості рейсів на маршруті, погіршення якості та безпеки надання послуг.

 

4.Погіршення стану ринку надання послуг (конкурентоспромож-ності та продуктивності)

 

Не забезпечує вирішення проблеми
Альтернатива 2.

 

1.Збільшення надходжень до місцевого бюджету від сплати обов’язкових податків та платежів.

 

2.Підвищення якості та безпеки надання транспортних послуг.

 

3.Підвищення продук-тивності та конкуренто-спроможності ринку послуг.

 

4.Стимулювання розвитку ринку послуг пасажирського автомобільного транспорту

 

1.Витрати часу та матеріальних ресурсів для:

-підготовки регуляторного акта та забезпечення виконання його вимог;

 

– проведення процедур з відстеження результативності його дії.

 

2.Збільшення витрат громадян на послуги з перевезення.

 

3.Витрати на провадження діяльності із забезпечення надання послуг у транспортній сфері

 

Вирішення всіх проблем та поставлених задач
 

Рейтинг

 

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Альтернатива 1

 

Не вирішує поставлену проблему. Альтернатива є неприйнятною, оскільки не відповідає чинному законодавству

 

відсутні
Альтернатива 2

 

1.Перевага обраної альтернативи – вирішення визначених проблем та поставлених задач  Зміни в чинному законодавстві та економічній ситуації в країні

 

На сьогодні перевага обраної альтернативи обумовлена процесами, пов’язаними із забезпеченням збалансування інтересів органів місцевого самоврядування та надавачів послуг – перевізників.

 

  1. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання

визначеної проблеми

Механізмом розв’язання проблеми є прийняття регуляторного акта –проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка».

Таким чином,організатор перевезень створює умови для розвитку автомобільного бізнесу, підвищення якості надання транспортних послуг, покращення безпеки руху на дорогах.

Розв’язання визначеної у першому розділі Аналізу регуляторного впливу проблеми буде здійснюватися за допомогою наступних механізмів:

  1. Механізм нормотворчої діяльності органів місцевого самоврядування (підготовка відповідного проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради (із застосуванням визначених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» процедур, порядку оприлюднення та набуття чинності регуляторного акту));
  2. Механізм регулювання сфери відносин між органом місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання;
  3. Механізм взаємодії із територіальною громадою (забезпечить належний доступ інформації про регуляторний акт; сприятиме достатньому рівню обізнаності щодо положень пропонованого регуляторного акту);

4.Механізм контролю (забезпечить належне виконання вимог регуляторного акту).

Заходи, які мають здійснити органи місцевого самоврядування для впровадження цього регуляторного акту:

– розробка проєкту рішення виконавчого комітету Боярської міської ради «Про встановлення вартості проїзду на міських регулярних маршрутах загального користування в м. Боярка» та аналізу регуляторного впливу до нього;

– оприлюднення проєкту рішення на офіційному сайті Боярської міської ради у розділі «Регуляторна політика» разом з аналізом регуляторного впливу та отримання пропозицій та зауважень;

– відповідність проєкту рішення вимогами статей 4, 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;

– отримання пропозицій по удосконаленню від Державної регуляторної служби України;

– прийняття регуляторного акта (у період дії воєнного стану – рішення виконавчого комітету Боярської міської ради);

– оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;

– проведення заходів з відстеження результативності регуляторного акту.

Запропонований проєкт регуляторного акта відповідає наступним принципам державної регуляторної політики, а саме:

– доцільності – врегулювання питання щодо розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту у відповідності до вимог наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17 листопада 2009 року №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту» із використанням допоміжної інформації з профільних джерел;

– ефективності – запровадження даного регуляторного акта дасть змогу органу місцевого самоврядування реалізувати права, передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

– прозорості – даний проєкт регуляторного акта підлягає оприлюдненню на офіційному сайті Боярської міської ради;

– врахування громадської думки – протягом місяця з дня опублікування є можливість направляти свої пропозиції та зауваження.

Для належної інформованості громадян та суб’єктів господарювання рішення виконавчого комітету Боярької міської ради буде оприлюднено на офіційному веб-сайті Боярської міської ради https://regulation.mistoboyarka.gov.ua/proektiakt%D1%96v/.

Запропонований спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на загальнообов’язковості виконання норм зазначеного розпорядження учасниками правовідносин у сфері надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

 

  1. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів,

якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

У зв’язку з тим, що серед суб’єктів господарювання, на сферу діяльності яких впливає регуляторний акт, 100% суб’єктів мікро – підприємництва, розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування згідно з додатком 3 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта не здійснюється.

Згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва) здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (додаток).

 

VІI. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Термін дії запропонованого регуляторного акта не обмежений. Прийняття нового регуляторного акта відбуватиметься у разі збільшення або зменшення собівартості послуг.

За підсумками аналізу відстеження результативності дії регуляторного акта, а також у разі потреби та з урахуванням чинного законодавства акт буде переглянуто із внесенням до нього відповідних змін або його скасуванням.

 

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:

Кількісні:

– кількість транспортних засобів суб’єкта господарювання, що перебувають у належному технічному стані;

– кількість міських автобусних маршрутів, що обслуговуються суб’єктом господарювання;

– кількість звернень громадян щодо якості надання відповідних послуг суб’єктом господарювання;

Якісні (у бальній системі):

– показники якості надання послуг пасажирського транспорту загального користування (згідно з опитуваннями, консультаціями з громадськістю тощо)*;

– рівень поінформованості суб’єктів господарювання (перевізників) та громадян міста з основних положень акта.

Оцінка здійснюватиметься за 6-бальною системою, за якою: 6 балів – досягнуто у високій мірі результат якісного показника, 5 балів – досягнуто на 100% якісного показника, 4 бали – досягнуто на 75% результату якісного показника, 3 бали – досягнуто на 50% результату якісного показника, 2 бали – досягнуто на 25% результату якісного показника, 1 бал – показника практично не досягнуто.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації, а у разі їх відсутності – у друкованих медіа, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проєкту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Таким чином, рівень поінформованості суб’єктів господарювання (перевізників) та громадян міста з основних положень акта очікується на рівні 100% за рахунок оприлюднення регуляторного акту в мережі Інтернет та на офіційному веб-сайті Боярської міської ради у розділі «Регуляторна політика».

 

 

 

ІХ. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися у терміни, визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та відповідно до методики, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів Українивід16 грудня 2015 року № 1151.

Базове відстеження буде проведено через 3 місяці після набрання чинності регуляторним актом.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік з дня набрання ним чинності, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом.

Періодичне відстеження результативності – один раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися відповідальним за підготовку проєкту регуляторного акта – відділом економічного аналізу та стратегічного планування Управління міжнародного співробітництва, економічного аналізу та стратегічних комунікацій виконавчого комітету Боярської міської ради шляхом аналізу статистичних даних та збору якісних показників, отриманих протягом обраного періоду.

У разі виявлення проблемних питань, вони будуть урегульовані шляхом внесення відповідних змін до регуляторного акта.

Аналіз регуляторного акта розроблений відповідно до статей 4, 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», з урахуванням вимог Постанови.

 

 

Начальник Управління міжнародного

співробітництва, економічного аналізу

та стратегічних комунікацій                                            Олена КОВТУН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Документи за типом
Чат-бот Гаряча лінія